vecka 28

veckorna bara springer iväg nu, idag är det fredag igen. Imorse gick jag upp tidigt, hoppa i badkläderna och åkte till salem "badhus" och hade en liten simlektion med min lilla onsdags pojke J. när lektionen var slut åkte jag hem, och åt lite lunch å glass ^^ . Nu är jag nere på bibblan men måste börja avsluta för Rebecca kommer och hämtar upp mig när som helst. Har mycket att fixa idag, måste gå till banken, gå på mamma plask, och åka hem till pappa som kom hem från sjukan nyligen samt planera det sista inför körkortet. Känner mig stressad till 1000 nu också för att mamma ringer med dålig attityd och stressar.

idag är det vecka 28 inne i magen
Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå. Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet och en stark ljudkälla lyser på utsidan. Den blinkar med ögonen och har ögonfransar
Stor tjej, det märks att de börjar bli allt trångare i magen även fast hon glider runt hej vilt fortfarande
Underhudsfettet bildas och skelettet utvecklas, även om det fortfarande är mjukt och böjligt. Benstommen hårdnar inte ordentligt förrän efter födelsen.
Nu ligger slutspurten framför dig. Den tredje och sista trimestern börjar kring vecka 29 och pågår till vecka 40 (och ibland längre). De flesta kvinnor ökar i vikt med ungefär 5 kg denna period.
5 kilo till alltså. Läste någon annanstans att man nu gått upp 75% av sin viktökning, olika överallt
Det kan kännas som om du varit gravid i evigheter nu och samtidigt kan man känna oro över förlossningen . Gör en lista över saker du behöver förbereda och sysselsätt dig med den, om du behöver distraktion! Du kan börja titta på namn till bebisen  och tänka på livet efter förlossningen.
Oro? snarare skräckslagen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0