snabba puckar vecka 30

ojoj, har bara 10 min kvar på datan sen måste jag fort göra mig i ordning för ska på ett möte.
Veckan har varit händelserik, har jobbat, fått ett nytt jobb som jag kommer fortsätta med 1 gång i vecka även när Minjah är född, har tänkt att vara hemma helt tid med henne 4 veckor sedan ska jag ut i arbetslivet igen 1 gång i veckan bara, kommer kanske bli tufft men det är värt de tror jag!
Härom dagen fick jag även hälsa på förlossningen hihi :) ja alltså typ studiebesök med barnmorskan. Det gjorde det hela mindre läskigt faktiskt, å nu kan jag nästan längta till de. Men ca 10 veckor till får jag nog stå ut, får hoppas det iaf.
Imorrn är det fredag och bebis blir 30 veckor i magen. Och jag börjar faktiskt bli stor, väger nu 59 kilo, 11 kilo +

Nu är bebisen drygt 39 cm lång. Ökningen i längd saktar snart av, men bebisen kommer att fortsätta lägga på sig vikt ända fram till födseln. Förmodligen väger den ungefär 1,3 kg nu.
-big baby redan

Lungor och matsmältningssystem är nu nästan färdigutvecklade och bebisen fortsätter att blinka. Den kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset.
- oh shit, detta måste jag testa

En del forskare tror att det stimulerar bebisens synutveckling om du har magen ”ute” i ljuset. Förvänta dig inte att bebisen ska ha perfekt syn när den föds, däremot – nyfödda ser bara någorlunda bra på 20-30 centimeters avstånd. Normalseende barn når inte vad vi menar med perfekt syn förrän kring åttaårsåldern. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar.
- ögonfransar o ögonbryn trodde jag hon hade haft ett tag...

Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt där inne.



Kommentarer
Postat av: marika

Hej!



Hittade din blogg av en slump! Vi har BF två dagar innan dig bara. Kul att hitta gravida tjejer som har bloggar :)

Lycka till!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0